Udostępnij
Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Właściwości Lecznicze Sauny Olimpia Gorzów

Co Daje Sauna? Właściwości Lecznicze Sauny

Czy sauna jest dla nas dobra? Pocenie się to naturalny mechanizm, który sięga daleko w historii ludzkości. Prawie każda kultura znalazła swój własny sposób wykorzystania ciepła do relaksu, leczenia i rytuałów: starożytne łaźnie rzymskie, nowoczesne tureckie łaźnie parowe czy też modne amerykańskie wanny
z hydromasażem to tylko kilka przykładów jego wykorzystania.
Jednym z najstarszych sposobów – i jednocześnie najgorętszym – jest sauna. Sauny są używane od tysięcy lat w Finlandii, gdzie używa ich regularnie prawie jedna trzecia społeczeństwa. Jednak popularność to jedno, a bezpieczeństwo to drugie. Czy sauna jest dobra dla zdrowia, czy może być szkodliwa?

Co to jest sauna?

Nowoczesna sauna to proste, niemalowane pomieszczenie z drewnianymi ścianami
i ławami. Kamienny grzejnik elektryczny utrzymuje temperaturę w granicach około
32 °C na poziomie podłoża i podnosi ją o około 85 °C w górę pomieszczenia.
W przeciwieństwie do łaźni tureckich, które mają dużą wilgotność powietrza, sauny fińskie są bardzo suche. Wilgotność waha się tam od 10% do 20%. Woda spływa przez podłogę, aby pomieszczenie było suche. W dobrej saunie skuteczny system wentylacji odnawia powietrze 3-8 razy na godzinę.

Jak działa sauna?

Suche ciepłe powietrze ma bardzo dobry wpływ na organizm, powodując prawie natychmiastowe pocenie się. Przeciętny człowiek traci pół litra potu (500 ml) podczas krótkiej sesji w saunie. Jednak pot odparowuje na tyle szybko w suchym powietrzu, że osoba może nie zdawać sobie sprawy, jak bardzo jest spocona. Temperatura skóry wzrasta bowiem do około 40 ° w ciągu kilku minut, ale wewnętrzna temperatura ciała rośnie wolniej, zwykle utrzymując się poniżej 37,7 °C.

Wpływ zmiany temperatur na serce

Zmiany temperatury ciała są łatwe do zrozumienia, ale reakcja serca na ciepło jest jeszcze ważniejsza. Tętno wzrasta bowiem o 30% lub więcej. W rezultacie serce prawie podwaja ilość krwi, którą pompuje do organizmu co minutę. Większość dodatkowego przepływu krwi kierowana jest na skórę: w rzeczywistości krew jest kierowana z dala od narządów wewnętrznych. W tym czasie ciśnienie krwi może wzrosnąć lub spaść. Wszystkie te zmiany najczęściej szybko znikają po wyjściu z sauny.

Jakie są pozytywne skutki sauny?

Korzystanie z sauny ma na człowieka następujące pozytywne skutki:

  1. Zwiększona oczekiwana długość życia (o czym świadczą badania w Finlandii);
  2. Wpływa pozytywnie na zdrowie serca (sauna obniża tętno i ciśnienie krwi);
  3. Wzmacnia zdolność fizyczną (zwiększona tolerancja na ciepło i liczba białych krwinek);
  4. Przyczynia się do wzrostu i regeneracji mięśni (jeśli korzystasz z sauny po wysiłku);
  5. Polepsza nasz stan psychiczny oraz zdrowie naszego mózgu (sauna pomaga budować nowe komórki mózgowe i zmniejsza objawy chorób neurodegeneracyjnych, takich jak choroba Alzheimera);
  6. Poprawia pracę organizmu osób, które są chore na cukrzycę (poprawiają kontrolę poziomu cukru we krwi);
  7. Pomaga w leczeniu objawów astmy oskrzelowej (suche powietrze pozytywnie wpływa na problemy z oskrzelami), dzięki czemu chora osoba czuje mniejsze skutki.

Sauna może również pomóc się zrelaksować, ale to ciężka praca dla serca. Czy to jest bezpieczne?

Czy sauna jest dla Ciebie bezpieczna?

Większość informacji o bezpieczeństwie saun pochodzi z Finlandii. Chociaż te i inne badania pokazują, że sauny są ogólnie bezpieczne to jednak osoby z chorobami serca powinny nadal skonsultować się z lekarzem przed ich użyciem. Osoby, które mogą wykonywać lekkie ćwiczenia, takie jak chodzenie przez 30 minut lub wchodzenie po 3-4 kondygnacjach schodów bez zatrzymywania się, prawdopodobnie po skorzystaniu z sauny będą w porządku. Jednak pacjentom ze słabo kontrolowanym ciśnieniem krwi, zaburzeniami rytmu serca, niestabilną dusznicą bolesną i postępującą niewydolnością serca lub zastawkami serca zaleca się powstrzymanie się od korzystania z sauny. Jeśli jesteś astmatykiem, jedyne na co musisz uważać w saunie to jej ostre ataki.

Zdrowe korzystanie z sauny.

Oto kilka prostych środków ostrożności dotyczących bezpiecznego korzystania z sauny, które są ważne dla osób zdrowych i chorych na serce:

  • Unikaj picia alkoholu przed i po korzystaniu z sauny.
  • Nie przesadzaj: około 15 minut korzystania z sauny to rozsądny i wystarczający czas dla większości osób.
  • Po saunie stopniowo schładzaj się. Chociaż w niektórych kulturach jest zwyczaj aby wskakiwać do zimnej wody, jest to znaczny stres dla układu krążenia i należy tego unikać.
  • Pij 2-4 szklanki zimnej wody po każdej saunie oraz przede wszystkim słuchaj swojego ciała.
  • Nie korzystaj z sauny, jeśli jesteś chory. A jeśli źle się poczujesz podczas wizyty, natychmiast wyjdź.

Podsumowując chłodna głowa oraz zdrowy rozsądek to najlepszy sposób na to, aby gorąca sauna była bezpieczniejsza i przyjemniejsza.

Zapraszamy wszystkich do saunowania, zadzwoń ☎ +48 661 250 008

Komentarze